• Development,
2020-05-28

Hur laddtider påverkar din försäljning

Några sekunder hit eller dit, kan det verkligen spela så stor roll? Det enkla svaret är: Ja!

Dåliga laddtider kraschar din konvertering

Det är svårt att överdriva effekten av laddtider på konvertering och försäljning. En studie från Google och Akamai som publicerades 2017 visade att för varje extra sekund en sida tar att ladda minskar konverteringen med upp till 20%. Samma sak gäller bounce rates, det vill säga andelen besökare som stänger sidan utan att göra något. Enligt data från svenska Pingdom år 2018 så ligger bounce rates runt 10% för e-handelssidor som laddar på under 3 sekunder. Vid 4 sekunder stiger den till 24%, vid 5 sekunder till 38% och vid 7 sekunder till över 50%. 

Bättre SEO och billigare annonsering

Både laddtider och bounce rates är starka signaler som Google nyttjar i sin rankning av resultat. Förbättrade laddtider har därmed en stark inverkan både på konvertering av befintlig trafik och hur väl man rankar hos Google, vilket ger mer organisk trafik. Även köpt trafik blir mer lönsam. Att spendera 5-15 kr per besökare om mer än 50% stänger sidan direkt är ju ett snabbt sätt att bli av med pengar.

Det krävs mer än bara ren prestanda

Enbart korta laddtider räcker inte lyckat resultat. Konverteringsfrämjande design, tydlig informationsarkitektur och en bra användarupplevelse i stort är också nödvändigt. Prestanda har dock en mycket stor påverkan och bör därför inte glömmas bort.

Har du ett projekt du vill ha vår hjälp med? Hör av dig!

Skrivet av Jonatan Svennberg, Elin Sundberg